Charcot-Marrie-Thooths sjukdom

Hade tänkte skriva här ett bra tag om min sjukdom mend e har liksom inte blivit av.
Fick diagnosen Charcot-marrie-thooths vid 13 års ålder .
Men jag är född med sjukdomen då mina föräldrar upptäckte att nått var fel redan som bebis.
Då jag börja gå väldigt sent och gick inte som andra barn .
Sedan har jag högt fotvalv som man också har i denna sjukdom.
Blev retad och mobbad hela skol åren av  att jag inte kunde gå och springa som andra barn.
Dom härma mej ute på skolgården, snackade skit bakom ryggen.
 
Mina symtomer i denna sjukdom är högt fotvalv , dålig balans går på utsidan av foten.
Ont i leder och fryser ofta .Gillar inte kyla då de gör så jag får ännu ondare i mina leder.
Har nästan ingen finmotorik, Har även börjat få ont i armarna som jag inte hade förut.
Bortdomnade fötter och armar .
Ja de är lite om min sjukdom eller handikapp
 
Ska även tilläga att de är en Neuromuskulär sjukdom
 
Här har jag kopigera lite utav en sida som man kan läsa om min sjukdom.
Diagnos
CMT upptäcks vanligen vid undersökningar angående svagheter i underben och missbildningar i foten såsom droppfot, hammartå och höga valv, men det i sig leder inte till diagnos. Ett besök hos en neurolog börjar med en fysisk undersökning för att leta efter ytterligare tecken på svaghet och känselbortfall. För att upptäcka svagheter kan patienten bli ombedd att gå på hälarna eller att flytta en del av sitt ben mot en motstående kraft. Känselbortfall upptäcks bland annat när läkaren testar reflexen i knän som är reducerad eller helt frånvarande hos CMT patienter.
 
http://www.cmtsverige.se/omcmt3.php 
där kan ni läsa lite mera om sjukdomen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: